Okruh Javorník - Velká Javorina - Suchov

Bílé Karpaty jsou známé svojí krásnou, zachovalou i jedinečnou přírodou s mnoha endemickými druhy rostlin. Jedinečnost Bílých Karpat se ukrývá v rozsáhlých loukách, posetými magickými solitérními starými duby. V Bílých Karpatech je řada takových luk a jednou z nich vede právě tato okružní trasa, kterou jsme vytvořili tak, že vede celou dobu po spojitých hřebenech. Nemusíme tak opakovaně překonávat velká převýšení.Výchozím bodem je Javorník, kam je možné přijet vlakem či autem. Automobil je možné zaparkovat na menším parkovišti pár domů před koncem Javorníku na zelené značce (375 m n.m.) nebo u reakreačního střediska ve Filipovském údolí. První část trasy stoupá právě po zelené značce Filipovským údolím podél potoka, míjíme řadu studánek (u Dolní boudy nebo Liščí boudy, Megovky). Kousek za Liščí boudou na pravé straně nemůžeme přehlédnout vzrostlý starý strom porostlý řadou chorošů (viz foto). Stoupáme po asfaltové cestě mírně vzhůru až k rozcestí Megovka (455 m n.m.). Na rozcestí z asfaltové cesty odbočujeme vlevo do malého údolí, kde pokračuje značení cyklotrasy 5046 (pozor, nikoliv po zelené značce). Tento úsek je téměř v celé délce sjízdný, pouze asi 100m prudší úsek s členitým povrchem je lepší vyšlápnou pěšky. Za ním se nám otevírají krásné louky, ze kterých je vidět směrem ke státní hranici lyžařský areál Nová Lhota. Cyklotrasa 5046 se na loukách po chvíli jízdy spojuje s modrou značkou, která směřuje k asfaltové silnici vedoucí z Nové Lhoty na Slovensko. Na asfaltové cestě odbočujeme vpravo do táhlého kopce po naučné stezce "Javořinská". V půli stoupání míjíme po levé straně nástupní stanici a parkoviště zmíněného lyžařského areálu. Pokračuje dál a v první serpentýně přijíždíme na rozcestí, kde odbočujeme vlevo na lesní cestu a dál pokračujeme po zelené značce.Zde projíždíme druhé krásné místo trasy s úžasnou fotogenickou krajinou a parádním výhledem na moravskou stranu hranice. Pravou stranu cesty lemuje vzrostlý bukový les, levou lemují louky padající do údolí. Odměnou za vystoupání téměř 300 m je Šibenický vrch (708 m n.m.), odkud je královský výhled do širého okolí (viz foto s křížkem) a pěkné místo na krátký odpočinek před dalším stoupáním.Ze Šibenického vrchu pokračujeme po zelené značce a asi po 100 metrech je rozcestí pro běžkaře. Odsud je po levé straně výhled na louky s mnoha solitérními duby v rezervaci Porážky, které navštívíme v druhé polovice naší trasy (foto). Nezkoušeli jsme odbočku vlevo, vypadala mírně zarostle, i když nabízela optimálnější stoupání po vrstevnici. Volíme pravou odbočku po zelené značce a šlapeme do kopce, pár metrů přímo proti vrstevnici. Po chvíli se cesta stáčí na vrstevnici, nicméně pro změnu je vysypaná hrubými velkými kameny, které cyklisti "tak milují". Tento úsek je dlouhý tak 200m. Po jeho přesedáme ze zelené značky na hřebenovou červenou a přijíždíme k Dibrovovu pomníku (778 m n.m., foto). Odsud je to už relativně kousek na Velkou Javořinu. Stezka vede příjemně ve stínu lesa a pouze v jednom krátkém prudkém stoupání vedeme kolo pěšky. Přijíždíme na rozcestí "Křižovatka do Strání", kde už to známe a pokračujeme po cyklostezce 5052o vpravo do kopce po lesní cestě, která nás přivádí na louky na vrcholu Velké Javořiny. Uděláme pár fotek, míjíme velký kámen i památník Vzájemnosti a přijíždíme na rozcestí přímo pod vysílač, který stojí přímo na vrcholu Velké Javořiny (970 m n. m.). Kocháme se úžasnými výhledy na moravskou i slovenskou část hranice.Po krátkém občerstvení prvně zkoušíme červenou značku, vedoucí strmě napříč vrstevnicemi dolů z kopce. Úzká stezka začíná na louce, poté se noří do lesa, kde nabízí asi 3km výtečný adrenalinový sjezd (pozor na chodce a jezdce v opačném směru). Míjíme rozcestí u Bětina Javoru (815 m n.m, javor jsme nenašli :-), pokračujeme dolů po červené, až přijíždíme na lesní cestu vedoucí na Velkou Javořinu a cyklostezku 5052. Pokračujeme ke Kamenné boudě (645 m n.m.), která je výchozím bodem řady turistů směřujících na Javořinu.Od Kamenné body vyjíždíme dál po cyklostezce 5052 a 46 směrem na rozcestí "Javořina - rozcestí, bus". Po cca 100 metrech jízdy odbočujeme vlevo na neznačenou cestu napříč loukou, vedoucí mírně do kopce pod vrchol Lesná (696 m n.m). Cesta nejprve směřuje do kopce, pak se stačí vlevo a postupně nám otevírá výhledy na krásné louky plné solitérních dubů (fotky). Z těchto luk je krásný výhled na Velkou Javořinu i celý hřeben, který už máme za sebou. Projíždíme loukami a noříme se do lesa po cestě, kterou už jsme kdysi absolvovali. Dnes díky tomu víme, jak prokličkovat lesem po neznačených cestách na další úžasnou část trasy - na louky v rezervaci Porážky (fotky), které se nachází v nadmořské výšce cca 600 m n.m. Louky jsou značně rozlehlé a projíždět jimi je jako projíždět obrovským anglickým aristokratickým parkem. V dálce vidíme po louce skákat mladou lišku, pár srnek a mnoho dravců, číhajících na svoji dnešní kořist. Projíždíme louky směrem po neznačených cestách, které v trávě nejsou téměř vidět. Orientujeme se podle GPS a mapy stažené v iPhone. V jednom místě se na louce otevírá zajímavý pohled na obrovský náhrobek, který bychom čekali spíše na hřbitově než uprostřed louky. Jeho detailní prozkoumání jsme si nechali na příště, jelikož slunce už pomalu padalo na obzor. Prokličkujeme krátkým lesním úsekem a po polní cestě projíždíme po loukách pod kopcem Suchovský Šumárník (478 m n.m.). Z polní cesty se stává panelová cesta, odkud je krásný výhled na louky na Porážkách i Velkou Javořinu.Přijíždíme na horní konec obce Suchov, kde odbočujeme vlevo na asfaltovou silnici na zelenou značku. Míjíme fotbalové hřiště, za kterým odbočujeme vlevo a po zelené značce se vydáváme do posledního stoupání hezky přímo proti vrstevnicím. Asfaltová cesta uhýbá vlevo, noříme se po lesní cestě do bukového lesa a po vystoupání nějakých 110 výškových metrů přijíždíme k rozcestí Suchovský háj (560 m n.m.).Slunce už má svůj večerní oranžový nádech a krásně prozsvítá zprava mezi buky. Sjíždíme dolů po lehce zanedbané stezce až přijíždíme na asfaltovou cestu, po které pokračujeme dál. V místě, kde z cesty odbočuje zelená značka vpravo, pokračujeme po asfaltové cestě dolů z kopce. U druhé levotočivé zatáčky odbočujeme vpravo a doufáme, že nás neznačená cesta dovede dolů do Javorníku. Přijíždíme k prvnímu stavení a pokračujeme dolů do vsi, hledáme zelenou značku a po ní se vydáváme k zaparkovanému vozu. Slunce pomalu zapadá za obzor a my se vydáváme po úžasném výletu zpět domů.
Příjezd autem nebo vlakem.Parkování na parkovišti na konci Javorníku na zelené značce nebo u Hotelu Filipov.První část trasy z Filipovského údolí je možné protáhnout od Megovky vpravo dál po asfaltovce - cyklotrase 5047 - po naučné stezce Javořinská a poté přejet na modrou (i zelenou?) značku, která vede přes Kubíkův vrch na Šibenický vrch.Na Velké Javořině je možné občerstvení v Holubyho chatě.Trasu je možné si zkrátit přes Vápenky a Suchovské mlýny, ale nedoporučuje se - přijdete o tu krásu obrovských luk nad Vápenkami.

White Carpathians are known for their beautiful, well-preserved and unique nature with many endemic species of plants. The uniqueness of the White Carpathians hiding in vast meadows dotted with magical solitary old oaks. At the White Carpathians are a number of such bow and one of them leads precisely this circular route that we created so that it leads the whole time after continuous ridges. We do not have so repeatedly overcome great převýšení.Výchozím point is Javornik, where it is possible to arrive by train or car. Cars can be parked on a small parking lot a few houses before the end of Javornik on the green trail (375 m asl) or reakreačního Filipovská centers in the valley. The first part of the route rises just after the green sign Filipovským valley along the stream, pass a series of springs (at Lower Fox sheds or huts, Megovky). Just behind Fox shack on the right side we can not overlook grown old tree covered polypores series (see photo). We climb on a road slightly upward to the crossroads Megovka (455 m asl). At the crossroads of tarmac road turn left into a small valley, where it continues marking bike trails 5046 (be careful not to follow the green mark). This segment is almost the full length of navigable only about 100m steep section with a rugged surface is better Climb on foot. Behind him, we opened a beautiful meadow, from which it is seen towards the border ski area New Lhota. Cycle route 5046 in the meadows after a short drive combines with the blue trail, which leads to an asphalt road leading from Nova Lhota in Slovakia. At the asphalt road turn right up a long hill along a trail "Javořinská". In the middle of the pitch, we pass on the left side of the departure station and parking said the ski area. Continues and the first switchbacks we arrive at a crossroads where we turn left onto a forest road and continue along the green značce.Zde passing through the second route beautiful place with amazing and wonderfully photogenic plus cool views of the Moravian side of the border. The right side of the road is lined grown beech forest, meadows left flank falling into the valley. The reward for climbing almost 300 m Sibenik hill (708 m asl), from where the royal views of the entire surroundings (see photo with a cross) and a nice place for a short rest before the next stoupáním.Ze Sibenik hill continue on the green trail and after about 100 meters is a crossroads for cross country skiers. Here is the left side view of the meadows with many solitary oaks on the reservation defeats that we visit in the second half of this route (photo). We tried a left turn, looked slightly overgrown, even when offered the optimal climb across. Choose the right turning on the green trail and walk up the hill, a few meters directly against the incline. After a while the road turns on the hill, however, change is poured out large rough stones that cyclists' love so much. " This stretch is long and 200m. After his přesedáme of green marks on the ridge and arrive at a red Dibrovova monument (778 m asl, photo). From there, it's been a relatively short distance to the Great Javořina. The trail leads comfortably in the shade of the forest and only one short steep climb we lead lap on foot. We arrive at a crossroads "Crossroads to the Party", where he's known, and continue along the cycle path 5052 right up the hill along a forest path that brings us to the meadows at the top of the Great Javořina. We'll make a few photos, we pass a large stone monument and reciprocity and arrive at the crossroads directly under the transmitter, which sits directly on top of the Great Javořina (970 m n. M.). Really enjoy stunning views of the Moravian and Slovak part hranice.Po short refreshment first we try red marker, leading through the steep contours downhill. The narrow trail begins in a meadow, then plunges into the woods, where it offers about 3km exquisite adrenaline downhill (watch out for pedestrians and riders in the opposite direction). We pass the crossroads near Betina Arber (815 m above sea level, we find maple :-), we continue down the red until we come to a forest road leading to the Great Javořina and 5,052th bike path continues to the stone hut (645 m asl), which is the starting point of the series tourists heading for Javořinu.Od Stone points farther we leave the cycle path 5052 and 46 towards the crossroads "Javořina - crossroad, bus." After driving about 100 meters turn left on an unmarked path across the meadow, head slightly uphill under Lesný (696 m asl). The path heads uphill at first, then just left, and gradually opens up views of the beautiful meadows full of solitary oaks (photos). Of these meadows is a beautiful view of the Great Javořina and the whole ridge that behind us. We are passing through meadows and plunges into the woods along the path which we had attended. Today, because we know how to weave through the forest along unmarked roads to another amazing part of the route - on the grassland in the reservation defeats (photo), located at an altitude of about 600 m asl The meadows are very large, and passing through them is like passing through a huge English aristocratic park. In the distance we see the meadow jumping young fox, a few deer and many predators lurking on its prey today. Passing through meadows along unmarked paths towards that in the grass are almost invisible. We are focused by GPS and maps downloaded in the iPhone. At one point in the meadow opens an interesting view of a huge tombstone, which we expect in the cemetery rather than the middle of the meadow. His detailed review we have left for next time because the sun was slowly falling on the horizon. Prokličkujeme short forest section and a dirt road running through the meadows below the hill Suchovská Šumárník (478 m asl). From the dirt track becomes a path panel, where a beautiful view of the meadows and big defeats at the upper end Javořinu.Přijíždíme Suchov village, where we turn left onto the paved road the green sign. We pass the football field, for which we turn left and follow the green trail we go back to the last climb nicely directly against the contour lines. The asphalt road turns left, dives into the forest path beech forest and after climbing some 110 vertical meters we come to a crossroads Suchovská grove (560 m asl.). The sun has its evening orange tinge and beautifully prozsvítá right between the beeches. Descend down slightly neglected trail to arrive at the asphalt road along which we continue further. At the point where the road turns green mark on the right, continue along the asphalt road down the hill. For the second left turn turn right and we hope that unmarked path leads down to Javornik. We arrive to the first building, and continue down to the village, looking for the green trail and follow it set off a parked car. The sun slowly sets behind the horizon and we set off after an amazing trip back home. Home Arriving by car or vlakem.Parkování the parking lot at the end of Javornik on green trail or at the Hotel Filipov.První part of the route Filipovsky valley can stretch from Megovky right away after asfaltovce - 5047 cycle trail - nature trail Javořinská and then cross over to blue (and green?) mark, which runs through Kubíkův hill on Sibenik vrch.Na Great Javořina can refresh yourself in Holubyho chatě.Trasu it is possible to shorten through Lime and Suchovská mills, but not recommended - you lose the beauty giant bow over vápenka.